Sara YANAROCAKBu hafta M.S. 2. - 7. yüzyıllar arasında Babil coğrafyasında yaşayan Yahudilerin siyasi ve dini yaşamlarını Sasaniler Dönemi`nde incelemeye devam ediyoruz. M.S. 4. yüzyılda vücuda getirilmeye başlanan Babil Talmudu`ndan da söz edeceğiz...
Yusuf BESALEL
Yahudi folkloruna kaynak teşkil eden öğeler şöyle sıralanabilirler: Efsaneler, hayvanlarla ilgili öyküler, dinsel öyküler, romantik öyküler, Yahudi efsaneleri, folk şarkıları (tirikler), dinsel folk şarkıları ve müziği, yerel folk şarkıları, folklorik atasözleri, folklorik drama, yazarlar tarafından işlenmiş folklorik temalar, görsel folklor (geleneklerin yer aldığı yaşam dönencesi), İbrani Yılı Dönencesi, (Cumartesi günü gibi), vb.
Ayrıca Pesahtaki Sefer Sofrası; Şavuot, Hanuka Purim ve benzeri önemli Yahudi bayramları; sinagoglardaki bazı seremoniler; folklorik giysiler; kaşerut, hatta ziraat ve tıpla ilgil konular, Yahudi folkloruna malzeme teşkil eder. Folklorun nakledilmesindeki başlıca araçlar ise şunlardır: (1) Odyos özel: Folklorik edebiyatı ve müziği kapsar. (2) Görsel: Sanatları, el işlerini, giysileri, süslemeeri, folklor kültürünün maddî ifadesini içerir. (3) Halk inançları.
1) Giysiler: Kuşkusuz Yahudiler, bütün dünyada Yahudi olmayan komşularının giyim stiline uygun giyinmişlerdi. Hoşgörünün yokluğunda giysiler dayatma sonucunda şekillenmiştir. Örneğin OrtaÇağda çan şeklindeki şapka, Naziler zamanındaki sarı Magen David gibi... Fasta yaşayan yahudi erkeklerinin elbiselerindeki siyah renk veya Buharak Yahudi erkeklerin ip şeklindeki niteliklerdi.
Günümüze dek Doğunun Yahudi topluluklarından intikal giyim-kuşamla ilgili tek işaretler; peotlar (yandan sarkan uzun saç sarmaları) ve Talletin tsitsitleridir. Bununla beraber tipik Hasidik kostümü dahi 16. Yüzyılın polonya asilinin giysisinden etkilenmiştir. Aynı şekilde Fasın kentlerinde Yahudi kadınların giydikleri Büyük Elbise, İspanyadan kovulma döneminde İspanya kadınlarının giydikleari elbiseden kaynaklanmıştır. Doğu Avrupada Yahudi kadınların göğüslerinin üzerine giydiği brusttuch adlı plastron ve stentichl adlı beş giysisi Holokosttan sonra yaşamını sürdürdü. Modern zamanlarda asimilasyonla beraber bu giysiler ortadan kayboldu. Örneğin bir zamanlar Orta Avrupa Ortodoks Aşkenazi erkeklerinin etrafı kürklü Ştraymel adlı şapkalar tarihe karışmıştır...
Yemen kentelrinde talletler siyahtı. Halbuki Fas talleti tipik kırmızı işlemeleri içeriyordu. Polonyadaysa tallet, gümüş ve altın süslerden oluşan bir atara (boyunluk) ile bezenmişti. Dinsel seremonilerde kullanılan kostümler ise ülkeden ülkeye değişiyordu. Örneğin Buharak kadın ve erkek Yahudiler, Yom Kipurda aynı gösterişli ve rengarenk kaftanları giyerlerdi. Sanalı Yemeni Yaudi kadınlar, Yom Kipurda koyu mavi ve gümeşle bezenmiş bir pelerin giyerlerdi. Afgan gelinin elbisesi muhteşemdi ve gelinin alnı da pullarla örtülüydü.
Bu bağlamda Faslı Yahudilerin, Yemenli Yahudilerin, Orta Doğu ve Orta Asyadaki Yahudilerin giysileri, ayrı bir araştırma konusu olup, yazarın ilgii ansiklopedisinde incelenebilir...
Aşkenaz Müziği: Daha çok Orta ve Doğu Avrupaya yerleşen Aşkenaz Yahudi toplulakları, Germen ve Slâv dillerden birtakım öğeleri bir araya getiren Yidiş dilini oluşturdular. 19. Yüzyılda Yahudiler için Askala denilen bir aydınlanma dönemi ile beraber, kültürel özgürleşme ve yaratıcılık başladı. Böylece ilk kez olarak din dışı dans ve eğlence kültürüne eğilen profesyonel müzisyenlik orataya çıktı. Daha önceleri Filistinin bölgesel motiflerini kapsayan dinsel melodiler revaçtaydı.
devam edecek...
Kaynakça: "Yahudilik Ansiklopedisi", Cilt I, II, III, Yusuf Besalel